12 czerwca 2019

Program badawczy

PROGRAM BADAWCZY

Program ten wprowadza i pomaga małym dzieciom rozwinąć zakres ich zrozumienia fundamentalnych koncepcji dotyczących siebie samych oraz świata przyrody i materii. Program przedstawia dzieciom koncepcje przeciwności oraz różnych cech materii, na przykład faktury materiałów (twardy/miękki), stanów umysłu (płynny/stały), cech powietrza (jest wszędzie, jest niewidoczne, ruchy powietrza wywołują wiatr, utrzymuje latające samoloty i ptaki, wywiera ciśnienie), gęstości (czy przedmiot zatonie, czy będzie pływał?). Zachęca dzieci do dokładnej analizy codziennych przedmiotów za pomocą mikroskopu. 

Dlaczego te umiejętności są ważne? 

Program pomaga dzieciom rozwinąć zdolność analizowania zmian lub przechodzenia z jednego stanu w drugi. Dzieci badają nieodwracalne transformacje. Obejmuje to m.in. wprowadzenie procesu wzrostu i dojrzewania, na którym obecny stan dziecka, rośliny czy zwierzęcia ujawnia swoją przeszłość i/lub przyszłość oraz cykliczne przemiany pór roku. Dotyczy także wprowadzenia koncepcji transformacji przedmiotów przy pomocy ludzkich umiejętności oraz koncepcji dotyczących przedmiotów niszczących się oraz implikacji tego zjawiska. Niektórych rzeczy nie można przywrócić do ich oryginalnego stanu i ma to poważne konsekwencje – straty ekologiczne, jeżeli niszczymy drzewa, śmieci, jeżeli niszczymy przedmioty domowe i zabawki. Dzieci poznają także odwracalne transformacje – woda przyjmuje formę swojego pojemnika, trzy stany wody i procesy gotowania, zamarzania, parowania i skraplania, transformacja soli, która rozpuszcza się w wodzie, odzyskiwanie soli, gdy woda wyparowuje z roztworu soli, korzystanie z termometru do pomiaru zmian temperatury.